sobota, 20 czerwca 2015

TOP 10: lektury obowiązkowe każdego nastolatka.

Witajcie! Właśnie zdałam sobie sprawę, że wczoraj pomyliłam dni. Myślałam, że jest czwartek! No nic, zdarza się.
W dzisiejszym poście postaram się wybrać dziesięć książek lub serii, które powinien przeczytać każdy nastolatek. Postanowiłam cofnąć się w czasie i wybrać również coś z listy lektur dla szkoły podstawowej. Mam nadzieję, że zgodzicie się z chociaż jednym moim wyborem.


1. Seria "Percy Jackson i Bogowie Olimpijscy"







Myślę, że nikogo nie zdziwiła moja decyzja umieszczenia serii o synu Posejdona w tym TOP 10.  Każda z książek wchodzących w jej skład uczyła mnie nowych rzeczy takich jak przezwyciężania własnych słabości, wiary w siebie oraz w to, że są osoby, które zawsze ci pomogą, niezależnie od tego jak bardzo działasz im na nerwy. Każdy powinien po nie sięgnąć, wcześniej czy później. Radzę jednak zrobić to wcześniej :)
  




2. "Galop'44"


Nie raz mówiłam o tej powieści, zachwalałam ją i polecałam każdemu, nie ważne w jakim jest wieku. Ta książka w zabawny sposób przekazuje czytelnikowi zarówno informacje o Powstaniu, jak i jego uczestnikach, ucząc szacunku do własnej historii. Porusza trudny temat i tłumaczy go łatwym, przystępnym językiem, by dotrzeć do jak największej liczby odbiorców. Muszę przyznać, że była to jedyna powieść, która doprowadziła mnie do prawdziwego płaczu, głębokiego żalu oraz refleksji nad wartością ludzkiego życia.





3. " W pustyni i w puszczy"


Wiem, że nie każda osoba zmuszona do przeczytania tej książki w klasach 4-6 rzeczywiście to zrobiła. Mnie również udało się to zrobić dopiero w pierwszej gimnazjum. Powiem tylko, że nie żałuję tej decyzji. Nie zmarnowałam czasu, co więcej znalazłam kolejną powieść, co do której nie miałam żadnych zastrzeżeń. Czytając, z napięciem przeżywałam każdą chwilę, wczuwając się w sytuację Stasia i Nel. Razem z nimi śmiałam się, smuciłam, towarzyszyłam im w wyprawie przez Afrykę, cieszyłam się z powrotu do ojców. Myślę, że historia ta już na zawsze zostanie mi w pamięci, będąc odkrywaną wciąż na nowo za każdym razem, gdy otworzę książkę.







4. Seria " Dary Anioła"


Wampiry, wilkołaki, Nocni Łowcy... tylko tyle trzeba, by oderwać się od nudnej rzeczywistości i wkroczyć w świat wyobraźni. Seria ta skierowana jest do każdego nastolatka, można znaleźć w niej każdy możliwy rodzaj wątku, a sposób pisania autorki oraz wszechobecny humor tylko ułatwiają całkowite się w niej zatracenie.








5. Seria o " Harrym Potterze"



Coś mi się wydaje, że nie muszę się rozpisywać na jej temat. Zna ją praktycznie każde dziecko i nastolatek. Wzbogaciła nasze życia o magię i świadomość, że bycie złym prowadzi do utraty nosa :D Harry Potter ma już stałe miejsce w literaturze i nigdy nie zostanie zapomniany. Zadbają o to czytelnicy!







6. " Gra Endera"



Wspaniała książka psychologiczna z fantastyczno-naukowym tłem, którą powinien przeczytać każdy! Nie wiem, dlaczego tak małe grono osób ją czytało, a jeszcze mniejszemu się podobała. Według mnie jest to jedna z najlepszych powieści, jakie czytałam w życiu i nikt mnie nie odwiedzie od szatańskiego planu zakupu wszystkich książek jej autora!







7. Seria " Pan Samochodzik"



Ta seria jest jakąś tam częścią mojego dzieciństwa, więc zawsze będę o niej pamiętała i do niej wracała. Nigdy nie zapomnę trzymających w napięciu tajemnic, powoli rozwiązywanych zagadek i pokracznego wehikułu- samochodu będącego jednocześnie łódką. Uważam, że seria ta będzie odpowiadała każdemu, niezależnie od wieku, czy płci.







8.  Seria " Igrzyska Śmierci"



Ten sam przypadek, co w serii o Harrym Potterze. Jest to trylogia, którą znają wszyscy. Może nie wszyscy czytali, ale na pewno każdy o niej słyszał. Nie mam pojęcia, co więcej mogłabym dodać. Czy jest wciągająca? Oryginalna? Powodująca niepokój? Oczywiście! Nie przez przypadek piszę o niej jako o lekturze obowiązkowej, którą musi koniecznie przeczytać każdy nastolatek.






9. " Trylogia mgły"

Czytałam jedynie dwie książki z tej trylogii. Trzecia niezbyt przypadła mi do gustu jednak pisanie jedynie o dwóch częściach byłoby totalną głupotą. " Pałac północy" i " Światła września" to niesamowicie klimatyczne, budzące strach i grozę książki, które wciągają już od pierwszych stron. Rozwijają się powoli, wprowadzając w wykreowany świat, by w końcu niespodziewanie wybuchnąć, wbijając czytelnika w fotel.



10.  ?

Dziesiątka jest wielką tajemnicą, jeszcze przeze mnie nie odkrytą. Na razie nie wpadła w moje ręce książka, którą mogłabym umieścić na tym jakże zaszczytnym miejscu.
Możecie mi pomóc z rozwiązaniem tej zagadki!
Pytanie: Jaka powieść, według Was powinna się tu pojawić?

                                      

31 komentarzy:

  1. Oczywiście Eragon, albo Zwiadowcy :D
    Przeczytałam numery 1,3,5,8. Jednak nie przepadam za Igrzyskami, to nie moja bajka.
    scg-po-prostu-ja.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja niestety nie przepadam ani za Eragonem, ani za Zwiadowcami :(

      Usuń
    2. A ja za Igrzyskami. To, jednak co nam się podoba nie jest podstawą to zostania klasykami, a Igrzyska, choć za nimi nie przepadam, za coś w tym rodzaju uważam. Tak samo jak Zwiadowcy, a Eragona po prostu lubię :)

      Usuń
  2. Świetny ranking, całkiem podobny do mojego! :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Pan Samochodzik to cos niesamowitego, i ja sie w tym zaczytywałam i mój tata w moim wieku. Posiadam nawet jego egzemplarze, podpisane sprzed prawie 25 lat! :)
    Na dziesiątym miejscu wstawiłabym "Felixa, Net i Nikę" Rafała Kosika :)
    Pozdrawiam
    withcoffeeandbooks.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  4. Moim zdaniem powinna się pojawić seria "Ania z Zielonego Wzgórza". Mimo, że książka była lekturą szkolną, chętnie sięgnęłam po dalsze części i nie żałuję, bo książki z tej serii są fantastyczne. :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Władca Pierścieni? Świetna książka :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Ja umieściłabym jeszcze "Cień wiatru" Zafona. Kocham te książki.

    Pozdrawiam:*
    http://klaudiaczytarecenzuje.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  7. Czytałam 1.3.8.
    4.od dawna planuję przeczytać.

    OdpowiedzUsuń
  8. Moim zdaniem powinna się tutaj pojawić "Szukając Alaski". Książka jak najbardziej zasługuje na to miejsce! :)
    http://helloimbooklover.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hmm... ciekawy pomysł ,choć w moim przypadku nietrafiony.
      Ta książka niezbyt mi się podobała :(

      Usuń
  9. Nominuję cię do LBA!
    crazylife-by-marta.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  10. Wpisujcie swoje blogi w naszym blogbooku! :)
    http://ddobinsta.com/

    OdpowiedzUsuń
  11. Yyyy...nie czytałam żadnej z tych,no może zaczęłam igrzyska,ale gdzieś po drodze usnęłam xD
    Moim zdaniem powinnaś jeszcze tam umieścić Białego Kła-Jacka Londona (nie jestem pewna tytułu i nazwiska) i Dzieci z Bullerbyn to chyba jedyna lektura,którą przeczytałam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Białego kła jeszcze nie czytałam w sumie sama nie wiem dlaczego. Czytając Dzieci z Bullerbyn usypiałam. Skończyło się tym , że dałam sobie z nią spokój mniej więcej w połowie książki.

      Usuń
  12. 2, 6 i 9 nie znam, ale z resztą się zgodzę. :D Zdecydowanie polecam Pilipiuka, chociaż to nie lektura typowo młodzieżowa i co wrażliwsi mogą mieć koszmarny po nocy to jego książki są warte przeczytania, szczególnie trylogia "Kuzynki". :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Słyszałam wiele dobrego o Pilipiuku, ale jakoś nigdy nie mogłam na niego trafić w bibliotece. Myślę, że zakupię jedną z jego książek. Którą polecasz przeczytać jako pierwszą?

      Usuń
  13. Uwielbiam serię o Percym Jacksonie, Harrego Pottera, Igrzyska Śmierci i Trylogię Mgły. Pana Samochodzika czytałam dawno jeden tom, który bardzo mi się podobał, więc kiedyś muszę sięgnąć po kolejne. Nie czytałam jeszcze "Gry Endera", chociaż od dawna chcę, ani "Galop 44", książka nie w moim klimacie, ale skoro znalazła się w TOP 10, to może kiedyś się za nią zabiorę. Nie przepadam, jednak za "W pustyni i w puszczy", ta książka po prostu mnie nudziła, znam jej wartość, ale dobijały mnie opisy.

    someculturewithme.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Fakt, opisy niesamowicie dobijają. Dlatego też czytając bardzo często je pomijałam :D

      Usuń
  14. Przyznam, że większość z podanych tutaj czytałam: Percy'ego Jacksona, W pustyni i w puszczy, pierwszą część Darów Anioła, Harry;ego Pottera i Igrzyska Śmierci. Jednak najbardziej urzekła mnie "Gra Endera", czy też raczej cały cykl o nim. Ta książka jest fantastyczna! Naprawdę jak zaczęłam, to przez dobre pół roku nie czytałam nic innego opórcz tej serii o Enderze, a potem to samo w wersji Groszka, na końcu Dzieci Ziemii, Pamięć Ziemii itd kolejny cykl :) Sama chciałabym mieć wszystkie na mojej półce, na razie mam Cień Endera, Ksenocyd i Ender na Wygnaniu :)
    Przy czym nie uważam, zeby to była książka tylko dla dzieci i młodzieży - to, że bohaterem na początku jest 6- letnie dziecko pewnie odstrasza wielu dorosłych,ale serio - niesłusznie!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie! Z resztą , Ender jest o wiele dojrzalszy niż większość dzieci w jego wieku przez co czytając można by sądzić, iż chłopiec jest o wiele starszy niż w rzeczywistości.

      Usuń
  15. Może jako 10 nadaje się Klątwa Tygrysa??? Bardzo lubię tą serię, ma 4 książki

    OdpowiedzUsuń
  16. Czytałam tylko Igrzyska i Persiaka, a "W pustyni i w puszczy" to była dla mnie męczarnia. "Miasto kości" mam w planach.

    http://czytam-ogladam-recenzuje.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...